Прочетен: 222 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.03.2022 12:21
Снимка: Кои два града свързва най-дългата железница в света?
Транссибирската магистрала или Транссибирска железопътна линия (на руски: Транссибирская магистраль, Транссиб) е мрежа от железопътни линии, свързващи Москва и цялата Европейска част на Русия с Далечния Изток на Русия, както и с Монголия, Китай и Корея.
С дължина от 9288,2 км Транссибирската магистрала е най-дългата железопътна линия в света и свързва Москва с Владивосток.Няма точно определена Транссибирска линия, тъй като съществуват много алтернативни отсечки, които могат да бъдат комбинирани по различен начин. Често използван маршрут е следният:
Москва – Владимир – Нижни Новгород – Киров – Перм – Екатеринбург – Тюмен – Омск – Новосибирск – Красноярск – Тайшет – Иркутск – Улан Уде – Чита – Биробиджан – Хабаровск – Усурийск – Владивосток – Пхенян.
Официално строителството започва на 19 (31) май 1891 година в район около Владивосток. На церемонията за начало на работите по обекта първа копка прави собственоръчно княз Николай Александрович, бъдещият руски император Николай II.
Де факто строителството започва по-рано: в началото на март 1891 г. от участъка Миас — Челябинск. Според предварителните планове стойността на строежа на железопътната линия е трябвало да възлезе на 350 милиона златни рубли, но по данни на „Советская историческая энциклопедия“ окончателният разход е бил многократно повече. Част от материалите за строителството са били доставени по Северния морски път. Ученият-хидролог Николай Морозов превежда 22 парахода от Мурманск до устието на Енисей.
Движението на влаковете по Транссибирската магистрала започва на 21 октомври (3 ноември) 1901 година, с полагането на релсите на последния участък от строителството на Китайско-източната железопътна линия. Редовните влакове между столицата на Руската империя Санкт-Петербург и тихоокеанските руски пристанища Владивосток и Порт Артур тръгват през юли 1903 г., когато Китайско-източната железопътна линия, преминаваща през Манджурия, влиза в експлоатация.
На 1 (14 юли) 1903 г. Транссибирската магистрала е пусната в експлоатация заедно с всички свои разклонения, с изключение на това през Байкал, където композициите са превозвани с ферибот.
През периода 1990 – 2000 г. са проведени редица мерки за увеличаване на пропускателната способност на железопътната магистрала. Реконструиран е железопътният мост над река Амур до Хабаровск с втори коловоз, което прави възможно тунелът под Амур да се затвори за ремонт. От 1990-те години се извършва реконструкция на Хинганските тунели. По същото време железопътният „Царски мост“ над Енисей при Красноярск е изведен от експлоатация и заменен с нов.
През 2002 г. е завършена пълната електрификация на магистралата. На 11 януари 2008 г. Китай, Монголия, Русия, Беларус, Полша и Германия сключват споразумение за проект за оптимизация на товари и съобщения Пекин – Хамбург. През 2011 година транзитът превишава 15 милиона тона. През 2013 г. влиза в експлоатация втора връзка между китайските железопътни линии и Транссибирската магистрала. Времето за транзитно пътуване между Китай и Германия по този железен път е сведено до 11 – 15 дни, което е поне с 20 дни по-малко от необходимото за морския транспорт.
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. stela50
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata