Постинг
27.03.2010 12:55 -
Активният социален живот увеличава обема на някои зони в главния мозък
Автор: patriciq1111
Категория: Новини
Прочетен: 690 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 27.03.2010 12:56
Прочетен: 690 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 27.03.2010 12:56
Активният социален живот увеличава обема на някои зони в главния мозък
Учени са установили, че активния социален живот и множеството контакти увеличават обема на някои зони в главния мозък, отговарящи за паметта, създаването на спомени и способността за обучение. Резултатите от изследвания, проведени с пчели и други видове насекоми, са публикувани в статия в изданието Proceedings of the Royal Society B.
Проведеното проучване се базира на хипотезата на Макиавели за човешката интелигентност, според която тя еволюира в резултат от несекващ индивидуален стремеж към постигане на по-голям социален и репродуктивен успех.
Според авторите на изследването, обемът на мозъка на пчелата-майка, например, е толкова по-голям, колкото по-многоброен е нейният рояк. Според тях, това е обяснение на т.нар "хипотеза за социалният мозък".
Един от авторите на изследването е главният сътрудник на Смитсъновия тропически изследователски институт, William Wcislo.
Wcislo обяснява, че за да докаже хипотезата си е провел редица лабораторни изследвания и наблюдения с рояци от пчелите
Megalopta genalis, обитаващи предимно тропическите климатични зони на панама.
Тези пчели били особено подходящи за провеждане на експеримента, тъй като водят изключително колективен начин на живот, а целия рояк се подчинява на една единствена пчела-майка. Освен нея, в колонията живеят още няколко пчели -дъщери, които са способни да дават поколение, но за разлика от нея не участват в социалните взаимоотношения на рояка.
Анализ на мозъка на тези пчели показва, че мозъкът на пчелите майки значително се различава не само от този на работничките, но и на другите женски, които не общуват с пчелното семейство. Най-значителни били разликите в т.нар. гъбовидно тяло, което се смята че изпълнява ключова роля за паметта и способностите за обучение.
"Показателно е, как толкова малка на пръв поглед разлика в общуването, каквато се наблюдава между пчелата майка и нейните дъщери, може да доведе до толкова значителни изменения в структурата и функцията на главният мозък“ - коментира Adam Smith, един от съавторите на статия.
Това е първото научно изследване, което сравнява развитието и функциите на мозъка при индивиди от един и същ вид, които обаче са поставени при различни социални условия.
Предишно подобно изследване е проведено с различни видове насекоми, което не е позволило на учените да определят къде свършват чисто анатомичните различия, и къде започват тези, дължащи се на социалното поведение.
Въпреки, че подобни изследвания са правени единствено с насекоми, авторите на проучването смятат, че резултатите важат с пълна сила и за хората. Те се аргументират с факта, че деца, които са отгледани в изолация, показват по-малка способност за запаметяване и обучение.
Учени са установили, че активния социален живот и множеството контакти увеличават обема на някои зони в главния мозък, отговарящи за паметта, създаването на спомени и способността за обучение. Резултатите от изследвания, проведени с пчели и други видове насекоми, са публикувани в статия в изданието Proceedings of the Royal Society B.
Проведеното проучване се базира на хипотезата на Макиавели за човешката интелигентност, според която тя еволюира в резултат от несекващ индивидуален стремеж към постигане на по-голям социален и репродуктивен успех.
Според авторите на изследването, обемът на мозъка на пчелата-майка, например, е толкова по-голям, колкото по-многоброен е нейният рояк. Според тях, това е обяснение на т.нар "хипотеза за социалният мозък".
Един от авторите на изследването е главният сътрудник на Смитсъновия тропически изследователски институт, William Wcislo.
Wcislo обяснява, че за да докаже хипотезата си е провел редица лабораторни изследвания и наблюдения с рояци от пчелите
Megalopta genalis, обитаващи предимно тропическите климатични зони на панама.
Тези пчели били особено подходящи за провеждане на експеримента, тъй като водят изключително колективен начин на живот, а целия рояк се подчинява на една единствена пчела-майка. Освен нея, в колонията живеят още няколко пчели -дъщери, които са способни да дават поколение, но за разлика от нея не участват в социалните взаимоотношения на рояка.
Анализ на мозъка на тези пчели показва, че мозъкът на пчелите майки значително се различава не само от този на работничките, но и на другите женски, които не общуват с пчелното семейство. Най-значителни били разликите в т.нар. гъбовидно тяло, което се смята че изпълнява ключова роля за паметта и способностите за обучение.
"Показателно е, как толкова малка на пръв поглед разлика в общуването, каквато се наблюдава между пчелата майка и нейните дъщери, може да доведе до толкова значителни изменения в структурата и функцията на главният мозък“ - коментира Adam Smith, един от съавторите на статия.
Това е първото научно изследване, което сравнява развитието и функциите на мозъка при индивиди от един и същ вид, които обаче са поставени при различни социални условия.
Предишно подобно изследване е проведено с различни видове насекоми, което не е позволило на учените да определят къде свършват чисто анатомичните различия, и къде започват тези, дължащи се на социалното поведение.
Въпреки, че подобни изследвания са правени единствено с насекоми, авторите на проучването смятат, че резултатите важат с пълна сила и за хората. Те се аргументират с факта, че деца, които са отгледани в изолация, показват по-малка способност за запаметяване и обучение.
Активният социален живот увеличават обем...
ПЕРВЕРЗНИК ВЪВЕЖДА ПОЛОВО ОБУЧЕНИЕ В ЗАБ...
Това остава от BMW M5 след удар с 300
ПЕРВЕРЗНИК ВЪВЕЖДА ПОЛОВО ОБУЧЕНИЕ В ЗАБ...
Това остава от BMW M5 след удар с 300
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
За този блог
Гласове: 2529
Блогрол